Het liefdesprogramma voor vrouwen in een relatie-12

Les 2: Koers bepalen, intenties

 les2

Op zoek naar nieuwe gedachten
Wat fijn dat we zo lekker bezig zijn. Ik geniet van het idee dat jij en ik verbonden zijn. En ik lees de mailtjes en beantwoord al zoveel mogelijk vragen. Weet je, ik wil je wat vragen. We hebben het namelijk druk en de dag vliegt voorbij toch? Maar ik wil zo graag dat je aangehaakt blijft. Kunnen we afspreken dat je mijn mailtjes opent en leest? Dat kost je maar een paar minuten. Spreek dat maar met jezelf (en met mij) af. Ik zeg het omdat ik zelf weet hoe lastig ik het soms vind om iets echt te doen en aandacht te geven waar ik aan begonnen ben.
Je bent een lieverd.

Deze week gaan we het hebben over jouw intentie en positieve mindset en lichaamstaal. Die positieve gedachten zijn zo belangrijk! Daarom gaan we daar steeds op terug komen. Want is het:  ‘Eerst zien dan geloven’? of ‘Eerst geloven, dan zien’?

Let op: De downloads van de worksheets deze les vind je helemaal onderaan de pagina. In PDF en in Word. Succes!

WEEK 2: Koers bepalen, intenties

Love hurts

Je hebt vast op één moment, of misschien wel meerdere momenten, in je leven geconcludeerd ‘liefde doet zeer’.  Maar is dat écht zo?
Ik zag ooit eens in een kledingwinkeltje een t shirt hangen met een tekst erop “Love hurts”
En ik dacht: “Niet waar. Liefde doet geen pijn.”

Het wordt ons al vroeg geleerd. Liefde kan pijn doen. Sterker nog, dat het moeilijk gaat maakt het extra romantisch. Dat hebben we kunnen zien op tv, in films, in boeken en sprookjes, tijdschriften en in oude verhalen.
Neem het verhaal van Romeo en Julia, zij kunnen niet zonder elkaar en sterven liever samen dan apart van elkaar te leven. We zingen liedjes mee op de radio ‘I cant live without you’ en ‘Lost without your love’. En welke verhalen hebben we van onze ouders of vrienden gehoord? En op school?
Toch zijn dit ideeën van anderen die wij simpelweg hebben overgenomen.

Liefde doet namelijk geen pijn. Onze gedachtes er over, die wel. Dat stemmetje in ons hoofd dat ons meeneemt naar het verleden. ‘Hij zei dit en dat vind ik zo erg’ of naar de toekomst ‘stel dat hij me nooit meer wil zien’. Of in het nu: ‘ik ben niet goed genoeg’. Die gedachtes geven ons dat gevoel. Niet de liefde zelf.

Liefde is een heerlijk, warm gevoel. Liefde is nooit onmogelijk of onbereikbaar want uiteindelijk is alles liefde en liefde is er altijd.

Ik ken een vrouw, die is 78 en die heeft een tijd geleden de liefde van haar leven ontmoet. Hij is 83 en ze weet niet wat ze meemaakt in bed. Zet dat maar op een t-shirtje! Alhoewel we natuurlijk niet zo lang hoeven te wachten.

Opdracht 1

Jouw persoonlijke mantra

Positieve gedachtes zijn scheppend. Daarom is het belangrijk dat jij tijdens dit liefdesprogramma één of meerdere positieve zinnen gaat formuleren om te herhalen. Je gaat daarmee je (hardnekkige) negatieve overtuigingen vervangen. Het werkt namelijk zo dat als je iets denkt te weten of te zien (bijvoorbeeld mannen zijn onbetrouwbaar) dan gaan je hersens daar bewijs voor zoeken. En dus raak je steeds meer overtuigd. Als je dus bewust een gedachte uitkiest die positief is, dan ga je daar langzaam aan steeds meer overtuigd van raken.
Want: waar je aandacht aan geeft groeit.

Maar: het moet wel een gedachte zijn die je, in het hier en nu, al gelooft. Als je een gedachte kiest die niet bij je past, niet goed voelt, die je eigenlijk niet gelooft dan doet hij niks voor je. Dit is waar het vaak mis gaat met affirmaties. Het helpt daarom om te beginnen met kleine stapjes, probeer niet meteen overtuigd te raken van het feit dat De Ware morgen op de stoep staat maar houd het eerst wat algemeen.

Ik nodig je uit om eens een aantal statements te formuleren die positief zijn en over de liefde gaan, en die voor jou al waar zijn. Bijvoorbeeld: Ik heb in mijn leven al veel leuke mannen leren kennen, ik heb tot nu toe al een aantal leuke dates gehad, ik zie bij vrienden dat zij fijne relaties hebben, ik vind het leuk als een man mij een drankje aanbied. Wat het ook is, als het maar positief voelt voor jou.

Vervolgens ga je een MANTRA kiezen voor de komende tijd. Een statement die jouw huidige uitspraken vervangt. Want vaak zeggen we: ‘Ik kom nooit leuke mannen tegen ‘Ik ben slecht in daten’, ‘Ik heb altijd pech in de liefde’, ‘Het is voor mij niet (meer) weggelegd’ etc. Wat kun je de komende tijd gaan zeggen en denken wat een stuk beter voelt en klinkt?

Ik geef je een paar voorbeelden:

  • Ik sta open voor meer liefde in mijn leven
  • Ik heb zin in mooie ontmoetingen met leuke mannen
  • Ik ben aantrekkelijk en kom maar op met die leuke man!
  • Ik kijk met een open mind en hart naar de mannen om mij heen
  • Ik ben het waard om van gehouden te worden
  • Ik hou van mezelf en gun mezelf een liefdevolle relatie met een man

(of vul het zelf in. Speel ermee. En hou de zin die je bedenkt in het NU)

AANRADER: Wil je meer weten over wat affirmaties (persoonlijke mantra’s) zijn en hoe ze werken? Lees dan deze blog dat mijn Smart&Sexy redacteur Ramona schreef.
10 positieve gedachtes om de dag te beginnen.

Lisa’s filmpje

Elke week vertel ik je een waar gebeurd liefdesverhaaltje of een liefdes inzicht, gewoon ter inspiratie!
Deze week: ‘het verhaal van Manon en hoe haar persoonlijke mantra haar binnen 1 dag al verraste!’

Opdracht 2

Jouw intenties op basis van je reflecties van vorige week

Nog een opdrachtje, ja ik zet je wel aan het werk 😉 Kijk eens terug wat je vorige week hebt opgeschreven en ontdekt tijdens het reflecteren. Wat betekent dat voor jouw zijn, en handelen (of niet handelen) op het gebied van de liefde de komende weken? Wat wil je anders gaan doen de komende tijd, wat zijn je intenties? Schrijf ze voor jezelf op of download de intentie-worksheet.

Hoe vul je jouw intentie vel in?

Stap 1:
Vul 3 intenties in voor de komende weken.  Maak ze zo simpel mogelijk, schrijf bijvoorbeeld:  ‘ ik ben ….. ‘ ik doe …..’  Maak het positief en zo concreet mogelijk. Dus niet ‘ ik ben liefdevoller naar mezelf’ , maar bijvoorbeeld: ‘ ik eet alleen wat echt goed voor me is’. Of misschien is jouw variant van liefdevoller wel: ‘ ik gun mezelf rust ‘s morgens, dus ik sta een kwartiertje eerder op’, of ‘wanneer ik merk dat ik mezelf bekritiseer, stel ik mezelf de vraag: en wat ging er wél goed’

Denk je nu ‘ ja maar mijn intentie is om juist minder/niet …. te zijn of doen’. Schrijf dat gerust op een kladpapiertje op en maak vervolgens de stap naar wat je wél wilt doen of zijn. En vul dat op het intentievel in. Mocht je nieuwe inzichten opdoen in de loop van komende weken, print hem dan gerust opnieuw uit en pas ‘m aan.

Stap 2:
Hoe voel je je wanneer je zo doet of bent? Hoe weet je dat je je intentie leeft? Voel je je vrij, of licht of sterk of….

Stap 3:
Schrijf op wat typisch momenten zullen waarop je het misschien lastig kan krijgen je intentie trouw te blijven. Dit zijn de momenten waarop je alert bent: hé, even opletten dat ik dit doe/ben zoals ik wil.

Stap 4:
Schrijf op wat je helpt om (toch) deze intentie te leven. Zou je dan ook lief voor jezelf kunnen blijven? Je hoeft het niet in 1 keer goed te doen? Of doe je deze cursus samen met een vriendin, kan je haar dan bellen?

Vul al jouw antwoorden voor 3 intenties in op het (intentie worksheet). Wat goed! Je hebt nu een belangrijk kompas voor de komende weken!

Let op: Het PDF bestand downloaden op de computer voordat je erin kunt werken.

Anekdote

Tijdens mijn lezingen en workshops doe ik vaak een oefening met de zaal die hier gaat over de kracht van jouw lichaamshouding. Ik zeg tegen de vrouwen in de zaal:
‘Ga allemaal even staan. Ok, laat nu je schouders naar voren hangen en ook je mondhoeken. Ga er maar heel treurig en triest bij staan. Denk er maar een zielig geluidje bij’.  Dit is altijd een heel grappig gezicht vind ik.
‘Goed. Nu wil ik dat je, terwijl je zo staat, je tegen je buurvrouw zegt: ‘Wat is het LEUK hier!! Wat een leuke avond!!’.
Alle vrouwen draaien zich naar hun buurvrouw en proberen die zin te zeggen. Het lukt niet echt. Het lukt ze niet om het ook echt te menen dat het LEUK is, terwijl ze zo verdrietig staan. We lachen hier altijd hartelijk om.

En dan vraag ik ze om het om te draaien.
‘Ga maar helemaal vrolijk staan. Met je armen en handen open. En breeduit lachend. En zeg dan tegen je buurvrouw: ‘Ik BAAL als een stekker. Ik vind er NIETS aan!’. Ook deze variant blijkt niet te werken.
De les die we leren? Ons fysiek en ons hoofd werken samen en versterken elkaar. Als je moe bent en je gaat op de bank hangen, voel je je nog futlozer. Als je moe bent en je gaat toch bewegen en een actieve houding aannemen, dan krijg je energie! Dat werkt natuurlijk ook zo als het om daten gaat. Als je merkt dat je van de zenuwen heel veel vragen gaat stellen, leun dan een beetje achterover in je stoel. Of als je de neiging hebt om dicht te slaan, neem een open, rustige houding aan met je armen rustig op tafel. Je hersens zullen het signaal van je lichaam oppakken. Hoe dit precies werkt legt wetenschapper Amy Cuddy heel leuk uit in dit interessante TED Talk filmpje! Dus. Sta mooi rechtop. Lach. Straal. Juist op een dag dat je misschien niet lekker in je vel zit. Of die avond dat je een date hebt en je bent nerveus. Of je komt een beetje ongemakkelijk alleen binnen op dat feestje… Sta rechtop. Open.

Jouw lichaamshouding:

Vorige week noemde ik het al. We zijn soms met onze gedachten een beetje te serieus als het om daten en relaties gaat. Hoe zou het zijn als het allemaal wat luchtiger was? Om vast met dat gevoel te oefenen nodig ik je uit voor een experiment (daarvan gaan er nog meer volgen de komende weken).

Daar komt ie: lach deze week telkens als je een ruimte binnenkomt. Welke dan ook, en of er nou wel of geen mensen zijn. Mondhoeken omhoog. Laat jezelf stralend zien. Er is een mooie uitspraak over: “Lach je omdat je gelukkig bent, of ben je gelukkig omdat je lacht?”

Hoe zou het zijn als je deze week kiest voor luchtig en speels? Ik nodig je uit een experiment te doen (daarvan gaan er nog meer volgen de komende weken). Lach deze week als je een ruimte binnenkomt.
Welke ruimte je ook binnenkomt, of er nou wel of geen mensen (al) zijn: Mondhoeken omhoog. Laat jezelf stralend zien.  Er is een mooie uitspraak over:
Lach je omdat je gelukkig bent, of ben je gelukkig omdat je lacht?
Je fysiek heeft meer invloed dan je je waarschijnlijk bewust bent. Amy Cuddy legt het in dit TED filmpje heel mooi uit!

filmpje 2 amy cuddy

Vraag van JOU aan MIJ

Hier lees je een aantal van eerder gestelde liefdesvragen ter inspiratie.
Lees het met je hart en kijk of er ook een boodschap voor jou in zit.
Wil jij ook een vraag stellen? Stuur deze dan in en jij hoort het antwoord tijdens de live Q&A webinars.

‘ ’  Help..hij heeft kinderen! ‘ ’

Q:

Lieve Lisa,
Ik heb een liefdesvraag!
Ik heb afgelopen zondag een hele leuke date gehad. Ik ben vandaag nog zo onder de indruk van het feit dat hij in het leven staat zoals ik een man graag zou zien. Zorgzaam, spontaan, avontuurlijk, gentleman, oprecht en eentje die zijn verantwoordelijkheden neemt! 
Maar hij heeft kinderen (hij heeft het echt super goed geregeld met zijn ex en er is geen strijd onderling)!
Maar ik heb afgezworen om geen man meer met kinderen te willen, na 9 jaar relatie was ik plotsklaps ook mijn stiefkinderen kwijt. Dat wil ik niet meer.
Nu zei een vriendin gister tegen me, als dit dan echt de man is waar jij bij hoort en jezelf kan zijn. Waarom beperk je jezelf dan, wellicht loopt dit met de kinderen wel heel anders.

Ik probeer er naar te kijken hoe ik hier iets van kan loslaten en leren. Maar weet het even niet?
Liefs,
Danique

‘ ’ Twijfels..‘ ’

Q:

Hi Lisa en team,
Bedankt voor de inspiratie emails.
Ik had vandaag een date. Yeah. En we hebben het erg leuk gehad.
Wat ik wel merk is dat ik elke date vergelijk met de ‘fling’ van vorige 
zomer. Oh was was dat een leukerd en hadden een enorme klik.
Heb een heerlijke tijd met hem gehad totdat ik erachter kwam dat hij een vrouw had.
Ik had met hem een enorme sparkle en zoek dat wederom.
Terwijl de date van vandaag ook wel leuk was en ik enorm heb gelachen
met hem. En lief is, maar qua uiterlijk toch niet bij mij past.
Hij vindt mij erg leuk. Jeetje ik weet het niet… Ergens in mijn hoofd hoor ik zeggen; do you want to set for less? And dat is gebasseerd op uiterlijk.
Ciao

‘ ’Ben ik te lief? ‘ ’

Q:

Hoi Lisa,
Het gaat wat moeizaam met mijzelf met het single programma, ik heb mij door de vragen heen geworsteld! En blijf steken bij vraag 6: wat kan je doen, wat kan je laten?! Net alsof ik niet de tools /inzicht heb verworven tot nu toe!
Lijkt alsof ik bevroren bent. Ik heb een hele agressieve gewelddadige relatie gehad. En toen begon ik met jouw vragen was ik vergeten dat er nog heel veel tranen zaten.
Daar ik zelf therapeut ben en al wat cliënten op weg heb geholpen in relatie problemen! Maar liet hun zelf zoeken naar de oplossing op dat moment met de Healing Arts methode !Ik mis gewoon voor mijzelf mijn eigen inzicht : wat moet ik beter niet meer doen? wat kan ik laten?
Ik kom er gewoon niet bij? Snap niets van mannen, helemaal niets? Moet ik nou niet te lief doen dat staat in alle single boekjes ‘Be a bitch. En dan zeg jij: Wees lief. Maar ik ben te lief zeggen ze? Ik weet het niet meer

A:

Dag Danique,
Oeh… wat heerlijk dat het al zo klikt!! En oh wat willen we de liefde graag controleren. Voor we het weten gaan we in ons hoofd zitten en gaan we in gesprek met ons EGO, het stemmetje in ons hoofd. Dat ons maar al te graag verteld wat het allemaal NIET wilt. Wat er niet voldoet aan het plaatje dat wij hebben gecreëerd in ons hoofd hoe ons leven eruit moet zien. Misschien wil je voorlopig eens bij jouw gevoel blijven? Als oefening?
Geniet van dit contact. Spreek nog eens af. Gewoon een tweede date. En dan zie je wel weer verder. Je hoeft nu nog niet te kiezen.
Neem de tijd
Voel
Vertrouw
Het antwoord komt. In de vorm van jouw gevoel.
Voelt het goed? Doe het dan.
Voelt het niet goed? Doe het niet.

Liefs,
Lisa

 

 

A:

He Rowan,
Dank je wel voor jouw vraag aan mij. Mijn antwoord is eigenlijk een vraag aan jou: Denk jij dat het je gaat om uiterlijk? Of gaat het om uitstraling?

Jij zegt ‘die fling’ met die vorige man.
Volgens mij is dat belangrijk. De chemie. De fling. De twinkeling. Het gevoel dat jij krijgt als hij jou eventjes aanraakt.  JA, jij mag het aller allerbeste wensen.
Als je nog twijfelt aan jouw date, dan gewoon nog een keer afspreken, wat heb je te verliezen.
Als je niet een beetje over hem hebt gedroomd vannacht, dan zou ik het hierbij laten.
 
Veel plezier he…dat belooft wat!
Lisa

A:

Lieve Sandra,
Dank voor jouw mail. Ik kan mij voorstellen dat er bij het doen van zo’n reflectie oefening en het starten van dit programma van alles omhoog komt. Omarm het. Jouw verdriet, de frustratie en verwarring.
Je bent onderweg naar meer geluk en liefde in jouw leven. Het zijn stapjes die je mag zetten. Het hoeft niet in 1 keer goed. 

Ja, jij bent lief en dat mag je zijn. Altijd. Maar… wat is lief? Lief zijn gaat voor mij over:
Goed voor jezelf zorgen. De ander vrij laten. Inlevend zijn. Vanuit liefde leven
En dat betekent niet:
Over mij heen laten lopen,.Iemand ‘pleasen. Niet goed voor mezelf zorgen maar alleen voor  de ander.
Wat versta jij onder lief zijn?
Mooi werk wat jij doet. En we hebben allemaal soms iemand nodig die ons helpt. Ik ook. En jij nu ook. Fijn dat je weer even leerling bent toch? geniet van de reis lieverd.
Liefs,
Lisa
Powered by WishList Member - Membership Software