De beste start voor moeder en baby14

Les 2:
Liefdevol bevallen, hoe doe je dat eigenlijk?

Tijdens dit programma gaan we toewerken naar een ontspannen en liefdevolle bevalling. Het is heel goed dat je daar nu, tijdens jouw zwangerschap al aandacht aan besteed. Zo geef je het de tijd om te oefenen en te wennen en je nu al ontspannen te voelen rondom alles wat er bij komt kijken.
In deze les gaan we kijken naar belangrijke basis elementen voor tijdens jouw bevalling. Wat is liefdevol bevallen nou eigenlijk? Wat is hypnobirthing en wat zijn de verschillende ademhalingstechnieken?

Video wat is Hypnobirthing

Hypnobirthing is een ontspannen en stress-vrije methode die gebaseerd is op het feit dat alle baby’s op een zachte, kalme en liefdevolle manier geboren zouden moeten worden. De nadruk ligt op zwangerschap en geboorte , maar ook op prenataal ouderschap en het bewustzijn van de ongeboren baby. Het is een simpel en eenvoudig programma dat zorgvuldig is doordacht door de jaren heen om moeders te helpen herinneren aan de eenvoud van geboorte. Sabine vertelt in deze video meer over haar visie op hypnobirthing

De voordelen van hypnobirthing, de cijfers:

Dat er veel voordelen zitten aan een liefdevolle bevalling is zeker maar welke voordelen zijn nou echt duidelijk naar voren gekomen uit onderzoeken? Wij hebben een aantal belangrijke punten op een rijtje gezet. Deze resultaten komen uit universitaire onderzoeken over mindful bevallen, hypnobirthing en zwangerschapsyoga:

♥ Vrouwen die gekozen hebben voor hypnobirthing hadden minder keizersnedes dan vrouwen die dat niet deden (slechts 17 procent tegenover 32 procent in de USA)

♥ Ze hadden minder medische ingrepen, zoals pijnbestrijding, inleidingen, en rupturen

♥ De helft minder ruggenprikken (26 procent tegenover 52 procent)

♥ 42% minder stress tijdens de bevalling

♥ Minder pijn tijdens de bevalling. (HB-patienten gaven de pijn gemiddeld een 6,3 en niet HB-patienten gaven een 9,2) Verschil van 2,9 in pijn-score

♥ Kortere bevalling (Gemiddeld 2 uur korter bij hypnobirthing)

♥ Er was minder interventie nodig van dokters

Interview met Sabine

Wat vond je van de opleiding tot hypnobirthing coach?

Hypnobirthing is een superleerzame opleiding. Je leert meer bewust te zien waarom ontspannen zo belangrijk is en hoe we het optimaal kunnen gebruiken.
Ik gebruik in de praktijk de techniek uit drie methodes: hypnobirthing, mindfulness en zwangerschapsyoga. Juist deze 3 elementen zitten ook in dit liefdevol bevallen programma, wat het voor mijn gevoel juist zo oersterk maakt. Je krijgt de beste oefeningen die je niet mag missen.


Welke opleidingen heb je gedaan?

Ik ben Hypnobirthing docent, mindfulness docent en zwangerschapsyoga docente.


Wat vind jij het belangrijkste aan wat je geleerd hebt?

Dat je bewuste keuzes leert maken vanuit vertrouwen en dat je gaat zien dat jouw lichaam gemaakt is voor de bevalling. Ons lichaam werkt zo mooi mee en elk kindje is gemaakt om bij zijn of haar moeder te bevallen. Dus jouw bekken is gemaakt voor de grootte van jouw kindje.


Jij hebt dit ook toegepast op jouw eigen, tweede bevalling. Hoe ging dit?

De eerste bevalling was er een uit een film. Liggend op een bed met mijn benen in de beugels. Weinig Hypnobirthing en mindfulness. Wat ik erg jammer vond is dat het ziekenhuis de regie had over mijn bevalling. Bij de tweede geboorte wist ik veel meer wat ik wilde. Ik wilde zittend bevallen en tussen de metingen van de hartslag wilde ik meer bewegingsvrijheid.  Het was super relaxed en heel comfortabel. Mijn man heeft deze geboorte ook als veel fijner ervaren omdat we zelf inspraak hadden. Wij maakten onze bewuste keuzes en hij wist wat ik wilde en waarom.


Voor wie is hypnobirthing geschikt? Wat voor soort mensen komen er bij jou?

Hypnobirthing is voor iedereen geschikt. Het gaat erom dat je bewuste keuzes leert maken tijdens de zwangerschap en geboorte zodat je beter samen gaat werken en hierdoor een liefdevolle geboorte krijgt.
En dat je veel meer ontspannen bent omdat jullie de regie in handen hebben waar je ook bent op dat moment.

Jij hebt ook BN’ers gecoacht, hoe ging dit? En.. wie waren dit?

Van sommige mensen mag ik de namen niet noemen en dat is prima. Voor mij is elke zwangere vrouw belangrijk of ze nou bekend is of onbekend. De vrouwen die ik heb mogen coachen en ook bekend werden gemaakt op tv zijn Kim Kötter, Bobbi Eden en Victoria Koblenko. Voor mij maakt het geen verschil of je nou bekend of onbekend bent, iedereen is welkom en geef ik al mijn liefde en volledige aandacht.

Als je maar 1 advies mag geven uit alles wat je geleerd hebt, welk advies is dit dan?

Ontspan en focus je op een wee als die komt. Ga tellen. Ga voor je gevoel op een heerlijk strand zitten. Kijk wat bij je past. Zorg voor een ontspannen ruimte. Dat je man weet wat hij kan doen en dat de kamer lekker donker is, dan zijn de omstandigheden ook ideaal.

Video: Ademhaling en ontspanning

LET OP: PAK EERST EEN BAK MET IJSBLOKJES

Ok. Ben je klaar voor een video met een hele pittige opdracht? Lisa gaat je voor en staat model tijdens de oefening die Sabine met haar doet. Doe je mee? Dan is het handig om nu alvast een bak met ijsblokjes te vullen en die bij je te zetten tijdens het kijken naar deze video. Doen hoor! Je leert er echt iets van.

Drie ademhalingstechnieken

De rustige ademhaling:

Ga rustig ontspannen zitten of staan. Adem in door de neus …..en uit door de mond.
Zorg ervoor dat je schouders laag zijn en blijven. Adem frisse liefdevolle energie in en adem spanning en stress uit door de mond. Bij deze ademhaling is het belangrijk dat je de uitademing langer probeert te doen dan de inademing. Zo zorg je ervoor dat je niet de kans krijgt om te gaan hyperventileren. Omdat je dat via je borst doet is het belangrijk dat je de schouders laag houd en op zijn plek.

De liefdes ademhaling:

Ga rustig ontspannen zitten of liggen. Adem in door de neus…en uit door de mond.
Leg je handen op je buik met de wijsvingers tegen elkaar aan. Stel je voor dat je bij de inademing binnen in je buik een mooie hartjes vormige ballon hebt zitten.
Deze ballon blaas je met elke inademing groter…groter en groter. Bij de uitademing laat je de ballon helemaal zacht en klein worden. En probeer bij de inademing de handen maar flink naar buiten te duwen. En bij de uitademing helemaal naar binnen. Het mooie van deze ademhaling is dat je heel makkelijk contact kan maken met je kindje en je partner kan heel goed zien of je ontspannen ademt doordat hij of zij jehanden naar buiten en naar binnen ziet gaan. In je buik zit ontspanning en dat heb je nodig voor een bevalling. Dus een goede buikademhaling is heel belangrijk. Deze ademhaling gebruik je tot aan de tien centimeter

De geboorte ademhaling:

De geboorte ademhaling is wat anders, dit betekent de ademhaling die je gaat gebruiken als je tien centimeter ontsluiting hebt. Ze zullen zeggen dat je tien centimeter hebt en je mag gaan persen. Wat je doet is vanaf je middenrif je buikspieren aanspannen en vanaf je middenrif je baby naar beneden persen.
Sommige vrouwen visualiseren een glijbaan voor zich. Maar als je meer van het praktische bent span je dus al je buikspieren aan en pers je alles naar beneden.
Je kan je voorstellen dat je nu heel hard aan het plassen of poepen bent.
Voel je dat je vanaf je middenrif alles naar beneden perst? Je kan deze oefening het beste doen op de wc,het leren van het mindful poepen. Je gaat zitten en je gaat niet met je hele lijf persen maar vanaf je middenrif naar beneden. Het voordeel van deze techniek is dat je gerichter perst, je energie voor de rest van je lichaam spaar je op.
Je kan het persen langer volhouden omdat je niet vanuit je hoofd perst, wat alleen maar gesprongen adertjes op kan leveren. Ook ben je meer ontspannen tijdens het persen, dit vindt je baby ook prettiger.

Tip!-5

Opdracht

We hebben net in de video ‘Ademhaling en ontspanning’ geoefend met de ‘owww’ en de ‘awwwww’ en het belang hiervan tijdens de bevalling. We gaan nog een stapje verder ga eens met een rietje of een potlood in je mond overdwars zitten en zorg hierbij dat je een gemaakte lach maakt. Je tanden iets zichtbaar. Wat gebeurt er met je? Voel je het verschil? Wat je namelijk nu oefent is dat je fijne signaaltjes af gaat geven naar jouw brein. Het denkt door een lach op je gezicht dat er geen spanning of stress is en dus is je lichaam ontspannen en kalm tijdens de bevalling. Het hoeft nergens voor te vluchten. Nou is het in de bevalling best lastig om ook een lach op je gezicht te toveren maar je kan er aldoor voor zorgen dat je je mondhoeken toch iets omhoog trekt en je dus een beetje een gemaakte lach op je gezicht tovert.

Tip!-3

Video

Lisa heeft als voorbereiding op haar bevalling samen met haar partner Karel les gekregen van Sabine. En het is gelukt. Zij is liefdevol bevallen. Misschien is het uiteindelijk niet helemaal precies volgens de Hypnobirthing methode gegaan maar wel zeker zeer liefdevol dankzij de tips en adviezen die ze wél kon toepassen. In deze video vertelt Lisa uitgebreid over haar bevallingsverhaal, mocht je dat leuk vinden!

Zo dat is een heel verhaal. Maar even op een rijtje. Wat zijn de drie belangrijkste adviezen geweest die jij hebt kunnen gebruiken tijdens de bevalling?

  1. Mooie gedachtes formuleren.  Ik heb veel naar de visualisaties en meditaties geluisterd van Sabine. Mijn mooiste favoriete gedachte was: Mijn lichaam en mijn kindje werken perfect samen. Deze werkte heel sterk in de weken ervoor maar zeker ook tijdens de bevalling. En oja: ook de zin:  Met elke wee komt mijn kindje dichterbij! Die was ook zo fijn.
  2. Mijn mond ontspannen houden. En dat Karel daar mij aan kon helpen herinneren. Dat heeft hij een aantal keren gedaan tijdens wat zwaardere momenten en het hielp mij echt om weer liefdevol te zijn. En dan ging mijn ademhaling ook weer een stuk rustiger.
  3. Dat wij onze voorkeuren zo goed hadden uitgesproken en besproken. Eerst met elkaar en daarna met ons team in het ziekenhuis. Wij hadden niet heel veel bijzondere wensen en konden ook heerlijk meegaan met de krachten en energie van ons ziekenhuisteam maar het voelde gewoon sterk in de basis. Karel en ik en de baby waren het eens.

PizzaParty-2

Dit was les 2. In deze les vind je dus echt belangrijke informatie over ademhaling en ontspanning tijdens de bevalling. Kom je hier nog eens terug om te oefenen?

Powered by WishList Member - Membership Software